zaterdag 29 april 2017

Moeten we bang zijn van Docks?

De afgelopen jaren heeft iedereen de mond (en misschien ook wel de buik) vol van Uplace. Onlangs nog werd de milieuvergunning van het winkelcomplex geschorst, maar de projectontwikkelaar denkt nog niet aan opgeven. Twaalf jaar na de bekendmaking van de plannen voor Uplace weten we dus nog altijd niets. Wat we wel weten, is dat er in onze achtertuin een concreter gevaar op de loer ligt: Docks Bruxsel. Alhoewel, gevaar ... dat valt nog te bezien.


Ik was al een tijdje van plan om eens af te zakken naar het nieuwe winkelcentrum bij onze Schaarbeekse buren. Je hoort er mensen over praten, dus wil je het ding met je eigen ogen wel eens zien. Alleen vond ik er de tijd en het weer niet voor. Gelukkig kwam daar woensdag eindelijk verandering in: tijd en slecht weer, de ideale combinatie voor een uitstapje naar een overdekt shoppingcentrum!

Ons bezoek  begon al meteen met een positieve noot. Ik had me laten vertellen dat je er moest betalen voor de parking. Maar bij het binnenrijden viel de volgende boodschap te lezen: "Tot 2 u gratis parkeren". Dus dat begint al goed (dachten we). Aan plaats ook geen gebrek in de grote parking. Al zou snel duidelijk worden waarom ...


Bij het betreden van het winkelcentrum kreeg ik meteen een déjà-vu. Het deed me een beetje aan Vilvoorde denken: weinig volk op straat en min of meer dezelfde winkels. Al moet ik er wat dat laatste betreft toch wel bij zeggen dat ze bij Docks "net ietsje" meer winkels hebben. Maar je vindt er dus ook de H&M's, Lola Liza's, Paris XL's, Camaïeus, Cricket & Co's en consoorten van bij ons. Niks nieuws dus. Al zitten er wel een paar winkels bij die er voor mij toch enigszins uitspringen zoals Flying Tiger (leuke ontdekkingen met een Scandinavische touch, de kids waren er dol op), H&M Home en Zara Home. Maar je vindt er ook chiquere namen als Armani, Liu-Jo, Michael Kors ...


Waar ze vooral meer van hebben bij Docks, zijn kledingzaken, ook voor mannen. Je vindt er bijvoorbeeld G-Star Raw, Massimo Dutti, Levis, en Superdry. Misschien een van de weinige redenen waarom ik de verplaatsing zou maken. En omwille van het feit dat je droog blijft, ook bij nat weer. Al zorgt het glazen dak toch enigszins voor een aangenaam buitengevoel. Maar ook al ligt het complex er heel netjes bij en oogt het nogal futuristisch, toch kan het mijn neiging om weg te blijven van shoppingcentra niet wegnemen. En al zeker niet als de zon schijnt. Wel vond ik het de moeite om het eens gezien te hebben, want het is wel een knappe constructie. Je vindt er trouwens ook nog een bioscoop, een evenementenzaal en een aantal restaurants. 

Bij het uitrijden van de parking werd de positieve noot van het begin trouwens nog op de valreep tenietgedaan. We moesten namelijk 4 euro betalen of we mochten er niet uit. Dat gratis parkeren geldt blijkbaar enkel voor wie bij Match vanaf 25 € aan boodschappen doet. 't Is maar dat je het weet ... 

Dus Docks een gevaar voor Vilvoorde? Wat mij betreft niet. Al weet ik natuurlijk niet of het ketens ervan weerhoudt in Vilvoorde te investeren, zoals bij Uplace waarschijnlijk wel het geval is. Maar  nog even geduld, zodra de grote markt af is, zitten we met ons eigen openlucht shoppingcentrum. Geloof je me niet? Wacht maar, er wordt hard gewerkt achter de Vilvoordse schermen. Al zal het natuurlijk niet van de ene dag op de andere gebeuren ...


1 opmerking:

  1. Je hebt weldegelijk 2u gratis parkeren als je je membershipkaart aanmaakt. Eventjes je gegevens doorgeven en 30 sec later heb je de kaart. Blijkbaar heb je niet zo goed gelezen wat er bij de asterisk stond. En het parkeren in Vilvoorde is ook niet gratis he ��.
    En als ik kon kiezen ga ik nog altijd liever naar Vilvoorde dan Dockx. In Vilvoorde vind je veel meer betaalbare winkels, maar Dockx is een fijne afwisseling op een regenachtige dag.

    BeantwoordenVerwijderen